http://www.flickr.com/photos/kentbrew/6851755809/

zaterdag 10 mei 2014

The farmers wife quilt


Afgelopen week ben ik dan toch begonnen met de farmers wife sampler. Ondanks dat ik mijn UFO nog in de kast had liggen. Maar daar ben ik nu ook mee bezig, dus dat gaat helemaal goed komen. Voor de niet quiltstende bloglezertjes zal ik even uitleggen wat een sampler quilt is. Een sampler wil zeggen dat een quilt opgebouwd is uit allemaal verschillende blokjes. Allemaal verschillende motieven dus. Er zijn er in de geschiedenis verscheidene die heel beroemd zijn geworden, zoals deze. Ze worden dan ook veelvuldig nagemaakt waarbij ieder zijn eigen fantasie wat betreft kleuren helemaal de vrije hand laat. Deze quilt stamt uit 1922 en is gemaakt naar aanleiding van een oproep in het blad Farmers Wife in de VS of vrouwen hun dochter nog graag met een boer zagen trouwen. Er werd in die tijd erg neergekeken op boeren. Daar kwamen heel veel reacties op en de conclusie was dat een boer voor veel vrouwen nog een goede partij was. De brieven werden meer een ode aan het boerenbedrijf en het landleven, de eenheid met de natuur. De quilt is ontstaan door iemand die zich door deze brieven heeft laten inspireren. In het boek dat ik heb met de instructies voor het maken van deze quilt staan ook  bij elke twee blokken een brief afgedrukt.

Goed tot zover een lesje geschiedenis. 
De quilt heeft van origine 111 blokken, maar dat wordt een enorm grote quilt en dat zie ik nu even niet zitten. Ik heb voorlopig genoeg aan de sprei voor mijn dochter. Ik ga de Lap-size maken. Dat wordt ongeveer een 1-persoons deken met 50 blokken. Ik ga proberen in elk blok een stukje stof van de voorgaande te gebruiken. Misschien dat het dan een beetje een beter geheel wordt dan ik nu in mijn hoofd heb. Ik heb zoveel stofjes liggen die ik wil gaan gebruiken in dit geheel. Maar ze zijn allemaal zo mooi, zucht

Blok 1 Attic Windows. Hier kwam ik tot de ontdekking dat mijn blokje spiegelbeeldig is aan het originele patroon. Blijkbaar moeten de mallen op de kop op de stof gelegd worden. Niet logisch, maar ach, het is alleen even omdenken bij het in elkaar zetten. Verder vind ik het niet belangrijk. Het felle blauw steekt wel erg af bij de rest van de kleuren. Ik wilde eigenlijk de hele quilt in aardetinten met wat groen houden, maar dat leek me toch wat saai. 



Blok 2 Autumn tints. Helemaal herfstachtig is dit blok niet geworden, daar heb ik in mijn enthousiasme niet naar gekeken

Blok 4 Basket weave.  Je moet erg goed opletten bij hoe je dit blok in elkaar zet. Ook met de kleuren moet je oppassen. Als je goed kijkt, zie je dat er eigenlijk een hakenkruis gevormd wordt door de donkerste en de bloemenstroken. Als dat allemaal donker is, valt dat heel erg op. Nu zie je het alleen als je erop let. In 1922 wisten ze nog niets van de betekenis die we tegenwoordig aan zo'n figuur toekennen. Ik had hem daarom bijna niet gemaakt.


 Binnenkort ga ik de blokjes aan elkaar maken met de sashings ertussen (dat zijn losse stroken). Ik ben benieuwd hoe dat gaat staan. Ik vrees dat het een bont geheel gaat worden. Och het is een experiment en ik leer er vast heel veel van.
Ik ga nu mijn UFO afmaken
Bedankt voor het kijken
groetjes, en een fijne dag, Alie


5 opmerkingen:

  1. Leuk hoor je blokjes ! Dat spiegelbeeldgedoe houd ik nooit rekening mee. Iedere keer neem ik me voor het wel te spiegelen maar nee hoor. Dan wordt het blokje maar iets anders, dat maakt het van mij. Je felle blauwe gaat het als je je quilt in elkaar hebt leuk doen. Ik heb in de mijne ook een aantal stofjes van kweenie en ze doen het allemaal erg leuk. Dat is zo fijn bij een sampler, alles kan zo'n beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij gaat lekker zie ik! ;-) Leuk hoor! En zoals in de reactie hierboven ook al gezegd wordt... wat maakt het uit dat het in het spiegelbeeld is? Volgens mij heb ik van deze blokjes alleen het eerste nog maar gemaakt want die andere 2 komen me niet bekend voor. Die zullen bij mij op een later moment wel aan de beurt komen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat ben ik blij dat ik niet bij iedere creatie zo'n stuk geschiedenisles hoef te geven. Hoewel,,,,,,,,,ik vind 't wel erg leuk om te lezen. Het is weer 'n waar feestje voor de ogen. Je verrast me iedere keer weer met de verschillende "lay outs".
    Priegel maar lekker door!

    gr.Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zo'n geschiedenislesje. Vooral voor ons groentjes. Wat een mooie stofjes heb je gebruikt. Wat zal je straks een mooi geheel krijgen. Ben erg benieuwd. Maak je over dat hakenkruis maar niet druk. Het is een symbool uit de oudheid wat toen heel veel werd gebruikt. Het wordt in het christendom, boeddhisme en hindoeisme gevonden. Het symbool werd pas veel later misbruikt. Ik weet zeker dat het heel mooi gaat worden!! Ga vooral zo vlijtig door...

    Gr. Gz

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit wordt al mooi zeg! Prachtige stofjes bij elkaar en wat een goed idee om steeds een stofje uit het vorige blok te laten terugkomen. Ik heb het boek ook... wie weet, als m'n Civil War Diary Quilt klaar is...?

    BeantwoordenVerwijderen