http://www.flickr.com/photos/kentbrew/6851755809/

woensdag 16 april 2014

Mijn eerste grote project: het begin

En alweer worden jullie verwend met een blogpost van mij. Ik denk niet dat het een dagelijks gebeuren wordt, maar dit wil ik jullie even niet onthouden. Ik ben namelijk begonnen aan een quilt beddesprei (tweepersoons) voor mijn jongste dochter. Ik heb de naaimachine maar naar beneden gehaald, want aldoor in mijn eentje boven zitten, daar vind ik ook niet veel aan. En ik zal het komende half jaar veel achter die naaimachine zitten. Want zo'n lang project wordt het wel.
Graag wil ik jullie iets meer vertellen over deze quilt en de manier waarop hij wordt opgebouwd.
Op onderstaande foto's zien jullie een blok. Het begint met een getekende versie op scheurvlieseline. Daar kan ik over de lijntjes naaien zodat het heel precies wordt en de stroken aan elkaar genaaid worden.

En dan krijg je uiteindelijk na zo'n 1,5 uur noeste arbeid het volgende resultaat:

Dit blok heet een log cabin. Een log cabin is een hutje opgebouwd uit boomstammen. Je weet wel, zo'n gezellig hutje met een haard erin met een knapperend vuurtje. Dat is het rode blok in het midden. Een log cabin is altijd opgebouwd uit een donkere en een lichte kant. Zon en schaduw. Je kunt er ook de symboliek van het leven in leggen. Daarbij staat het rode blokje voor het hart, de warmte en de liefde. De lichte kant voor de mooie zonnige kant van het leven en de donkere kant voor de slechtere donkere kant. Het trapje dat je diagonaal ziet zijn dan de stappen die een mens in zijn leven doormaakt.
Mooi he.
Het leuke van de log cabin is, dat meerdere blokken verschillende patronen kunnen maken. Dan krijg je bijvoorbeeld dit

Of je krijgt dit
Bij een sprei kun je dus nog alle kanten op.
Ik ben nog wel even bezig, want ik moet in totaal 100 blokken maken en ik heb er nu 4 af.
Maar ik zal jullie regelmatig een update geven. Ook zal ik andere projectjes tussendoor doen voor de afwisseling.

O ja, als ik zo bezig ben, ziet mijn werkplek er zo uit
Als ik er even genoeg van heb, kieper is alles in het mandje, en opgeruimd is het weer.

Fijne dag allemaal

gr. Alie

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je ons even een uitleg geeft. Ik had geen flauw idee hoe het in zijn werk ging. Ook niet dat er een symboliek achter schuil kan gaan. Dit vind ik wel heel mooi. Ook die zonnige en schaduw kant vind ik heel bijzonder. Dat is dan toch wel het voordeel van een cursus. Je steekt er net iets meer van op lijkt mij. Ik neem mijn petje voor je af. Mijn geduld reikt niet zo ver.... Ik denk dat het heel mooi gaat worden. Succes en hou ons op de hoogte.

    Gr. GZ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij ben jij aardig op weg om 'n aannemer te worden. Je hebt nl. nog heel wat hutjes te bouwen...
    Wat leuk, dat je ons deelgenoot maakt van het verhaal erachter. Je hebt idd. erg veel geduld en tijd nodig voor zo'n kunstwerk. Ik begin nu 'n beetje te begrijpen, waarom die dingen zo duur zijn in de US....pffff chapeau!

    gr.Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te zien hoe je daarbij te werk gaat. Lijkt me leuk om je vorderingen op deze manier te volgen. Ik wens je veel succes in ieder geval. Het begin ziet er alvast goed uit!
    liefs JeZus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat wordt vast een hele mooie bedquilt. Logcabin is zo leuk om te maken. Succes hiermee. Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen